Hvad skal en SEO-strategi bestå af?

Nu er jeg SEO-mand og derfor vil jeg anbefale de fleste virksomheder at have en SEO strategi. I nogle tilfælde kan det godt give mening ikke at have fokus på SEO, det handler også om hvad du har af ressourcer, og har du ingen hjemmeside giver det selvsagt ikke meget mening at arbejde med SEO, så skal du i hvert fald gøre det meget anderledes.

En SEO-strategi skal bestå af følgende trin:

  • Teknisk SEO
  • Søgeordsanalyse
  • Content
  • Optimering

#1 Teknisk SEO

Først og fremmest skal du have styr på det tekniske SEO på din hjemmeside. Det er sådan noget som hastighedsoptimering, struktur, SSL, kodning, responsivitet og struktureret data. Det meste af dette arbejde er en engangsforestilling, men det er altid en god idé at gå tilbage og gennemgå dit site en gang imellem med de tekniske SEO-briller.

Struktureret data og billedoptimering er løbende tekniske opgaver, som man selvfølgelig skal sørge for at tage sig af løbende, men skulle det glippe kan man også altid gå tilbage og fixe det.

#2 Søgeordsanalyse

Dernæst skal du finde ud af hvordan du rammer din målgruppe med søgemaskineoptimering, og det gør du ved at lave en søgeordsanalyse. Find ud af hvad dine potentielle kunder søger på – alt fra top funnel søgninger til bottom funnel søgninger. Bruger de evt. også video søgning for at finde information?

#3 Content

Nu skal du have lavet dit content i form af tekst, billeder, infografik, video og hvad der ellers kan høre til. Du skal gøre det godt, brugervenligt og gennemført, så brugeren ikke går tomhændet derfra, og helst ender med at gå videre og købe.

Alt indhold skal laves med udgangspunkt i din søgeordsanalyse, men det er vigtigt at du vægter brugervenlighed lige så højt det at have fokus på at ramme de udvalgte søgeord og -fraser. Brugervenlighed starter med teknisk SEO, men læsevenlighed og forståelse af dit content er endnu vigtigere for at skabe konverteringer.

#4 Optimering

Når dit content har været live i 3, 6 og 12 måneder eller mere, så gå altid tilbage til det. Hav en klar plan for hvornår du skal gennemgå et stykke content og optimere det. Efter 3 måneder vil du have samlet uvurderlig data du kan bruge til at optimere dit indhold endnu mere og ramme endnu flere personer, samt styrke din position i søgemaskiner fremadrettet.

Optimering involvere også linkbuilding, særligt hvis du ser at det stykke indhold du har lavet måske ikke klare sig så godt placeringsmæssigt, så kan det være der er brug et link direkte til den underside på din hjemmeside. Alt efter hvor svært det er at ranke kan du vælge gratis linkbuilding, men hvis det er et søgeord med hård konkurrence skal du nok vælge at købe linkbuilding eller lave outreach/pressearbejde på emnet.

Nu er det bare med at komme i gang med at lave en god SEO-strategi der følger de fire trin beskrevet herunder. Husk også at tidshorisonten for din SEO-strategi skal være langsigtet og vælg en god KPI at måle på.