Google søgeordanalyse er det basale fundament for seo, det er denne analyse som finder frem til hvilke søgeord der skal arbejdes med når du ønsker at få trafik fra google, det er også via denne analyse du kan prioritere hvilke søgeord du skal lægge mest vægt på når du går igang med dit seo eventyr.

Find dine søgeord via Google adwords Søgeordsplanlægning

Søgeordsplanlægning fra google giver dig forslag til bud for hvert søgeord ud fra budestimater, her kan du samtidig tage fordel i at se antal månedlige søgninger på dine søgeord og sorter dem efter relevans.

Dette værktøj er af absolut højest betydning når du skal vurdere hvor mange kræfter, du skal lægge på de specifikke søgeord. AdWords søgeordplanlægning kan både fortælle dig antal månedlig søgninger der er på hver enkelt søgeord, men også fortælle dig og stor konkurrence der er på ordet.( Se billed ) På nogen søgeord kan der være høj konkurrence, imens andre næsten ingen.
Det er vigtigt at tage højde for hvor relevant søgeordet er i forhold til konkurrencen.

Søgeordplanlægnings værktøjet fra google kan også bruges til et utal af andre fede ting, som f.eks kan du få relateret søgeord( Søgeordforslag) som matcher dine søgeord. Denne funktion er guld værd, da den fortæller dig hvilke søgeord som er relateret til dine egne forslag og giver dig både et overblik og konkurrence på de søgeordforslag du har fået samtidig med en månedlig søgnings volume.

Udvælg de rigtig søgeord

Et godt søgeord er grundlæggende kendetegnet ved at score højt på 4 punkter. For at være godt skal søgeordet helst opfylde disse krav:

  1. Høj søgevolume: Hvis ingen søger på søgeordet, så kan alt andet være ligemeget.
  2. Høj relevans: Sørg for at ordet er relevant til dit indhold.
  3. Lav konkurrence: Jo lavere konkurrence søgeordet har, jo nemmere at rangere på ordet.
  4. Find longtail søgeord ( Longtail søgeord har typisk meget lav konkurrance og hele 70% af alt traffik kommer faktisk fra longtail søgeord.

Når du arbejder med din søgeordsanalyse, er det vigtigt at gribe det grundigt og struktureret an. Jo flere kræfter du lægger i din analyse, destro bedre vil den kunne hjælpe dig i det lange løb.

Efter du har fundet dine søgeord, er det vigtigt at få dem sorteret så kun de vigtige søgeord er tilbage på listen. Måden at gøre dette på er således. Vurder dine søgeord efter relevans hvis dine søgeord ingen søge volume har, er der ingen grund til at arbejde med dem. Hvis søgeordet ikke er relevant til din hjemmesides indhold, er dine kræfter typisk spildt, da bruger vil forlade siden igen med det samme. Hvis det søgeord du har fået placeret ikke tjener dig nogen penge, så koncentrer om dem som gør. Hertil er Analytics din bedste ven.

Konkurrentanalyse & Forhåndsviden

Forhåndsviden er den viden som du allerede har over søgeord som din hjemmeside trækker trafik fra, du kan med fordel bruge google webmastertool. For at se hvilke søgeord som din hjemmeside rangere på google med. Jeg vil anbefale at koble din webmastertool sammen med din google analytics for eksempelvis at trække data om hvilke søgeord der i forvejen konvertere og hvilke der ikke gør, og tilføje disse ord med i  din samlet analyse.

Konkurrenceanalyse, her vil jeg anbefale at bruge Ahrefs som er et betalt værktøj. Igennem Ahrefs kan du se dine konkuranters backlinks samt se hvilke søgeord de rangere på google med. Du kan også se data omkring antal besøgende de cirka får hver måned. Igennem dette værktøj kan du udvide din viden indefor området, og dens konkurrence.