Hvad er linkbuilding

Linkbuilding har altid været den største del af arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) – men det er samtidig et område omgivet af mange misforståelser, jeg vil her prøve at forklarer betydningen af  linkbuildin, og hvordan du kan øge din hjemmesides trafik med det.

Backlinks

Søgemaskinerne er indrettet på en sådan måde, at backlinks fungerer som anbefalinger. Med andre ord afgør antallet og typen af dine indgående links, hvor gode placeringer du får hos søgemaskinerne. Backlinks også kaldet indgående links dækker alle de websites og tjenester, der linker til din hjemmeside.

En nødvendighed på Google

Søgegiganten over dem alle hedder Google. I Danmark går over 90% af alle danske søgninger igennem google. Hvis gerne vil blive set på google er der ikke nogen vej udenom. Linkbuilding er vejen frem, vi skal skal have nogle henvisninger fra andre hjemmesider i form af backlinks, for at blive set som troværdig i google øjne.

Organisk trafik vs betalt trafik

Og hvorfor skal vi så det? Forskellen f.eks. på at investere i Google AdWords vs linkbuilding? Den største forskel er, at linkbuilding giver dig bedre placeringer i de søgeresultater, du ikke skal betale for, hver gang nogen klikker. imens du betaler mange penge pr klik for hver gang nogen klikker på dine annoncer.

Linkprofil og placeringer

Jeg vil anbefale at du finder ud af hvordan din linkprofil ser ud nu, og tjekker dine konkurrenters profiler. Her kan du med fordel bruge en af dem mange værktøjer som f.eks SemRush eller Ahrefs.

3 vigtigste faktorer for at opnå resultater

1) Varier din linkprofil.

Få din linkprofil til at se naturlig og sund ud – pas på med at få alt for mange backlinks fra hjemmesider med en høj SPAM score, prøv så vidt muligt at få gode backlinks fra sider med høj DA – Trustflow. Jo mere relateret dine backlinks er til dit indhold jo bedre.

2) Forskellige link

Det er meget bedre at have 20 backlinks fra 20 forskellige hjemmesider, end 20 backlink fra den samme hjemmeside. Dette skyldes at Google anser det som noget svære at skaffe 20 anbefalinger fra 20 forskellige personer, end fra kun 1 person.

3) Indhold og søgeord

Dette er stadig en af de største faktor, når det kommer til SEO, unik velskrevet indhold, uden fejl med dine søgeord.  Se eventuelt min guide til seo artikler